Jezdím málo, platím málo

Návrat na Newsletter Listopad 2016

Se zcela novým pojetím výpočtu pojistného za povinné ručení a havarijního pojištění přišla v minulých týdnech pojišťovna Allianz. Do výpočtu nově vstupuje i parametr množství najetých kilometrů.

Co z toho plyne? Že pokud málo jezdíte, tak i málo platíte. A pokud se vejdete do 10 000 kilometrů ročně, získáte vcelku výhodné pojištění. Najeté kilometry ale samozřejmě nejsou při výpočtu pojistného jediným vstupním údajem. Doplňují ho ještě škodní historie (systém bonus/malus) a věk. Obecně používané parametry jako bydliště nebo objem motoru již zohledňovány nejsou.

Pojišťovna Allianz provedla analýzu, která ukázala, že počet najetých kilometrů velmi výrazně ovlivňuje rizikovost klienta. Samozřejmě i ostatní parametry jsou důležité, ale ne tolik. Nakolik mění množství najetých kilometrů rizika a tím pádem i cenu pojištění, ilustrují níže uvedené grafy.

Věk, stáří vozu, bydliště a značka se na výši pojistného podílejí již výrazně menší mírou. Jsou samozřejmě také důležité, ale nikoliv tak zásadně. V rámci nové segmentace se tedy počet ujetých kilometrů stává u pojišťovny Allianz druhým nejvýznamnějším parametrem při výpočtu ceny pojistného.


Jak si ale bude Allianz hlídat najeté kilometry?

Za tímto účelem navázala spolupráci se společností Cebia, která má přístup k datům z více než 2 000 autoservisů, pneuservisů a STK. Při návštěvě klienta tato pracoviště zaznamenají počet najetých kilometrů. Navíc pokud klient přejde na toto nové pojištění, bude jednou ročně vyzván k zaslání fotografie tachometru s počtem najetých kilometrů. Tato fotografie se bude ověřovat a porovnávat s daty od Cebia. Dále klient ve smlouvě potvrdí souhlas s tím, že u něj může čtyřikrát za rok proběhnout kontrola. V případě nesrovnalostí se pak vystavuje riziku vysoké sankce nebo trestního stíhání za podvod.

V praxi si řidiči, kteří nové povinné ručení od Allianz využijí, zvolí tarifní variantu podobně jako při platbě za elektřinu či plyn. Při sjednání smlouvy jednoduše odhadnou, kolik kilometrů ročně najedou, a na základě toho dostanou slevu:

40 procent při ročním nájezdu do 5 000 kilometrů

30 procent při ročním nájezdu do 7 500 kilometrů

20 procent při ročním nájezdu do 10 000 kilometrů

10 procent při ročním nájezdu do 12 500 kilometrů

Jednou za rok pak s pojišťovnou zúčtují, a pokud se ukáže, že najezdili méně, pojišťovna část peněz vrátí. V opačném případě řidič rozdíl doplatí a na další rok si nastaví vyšší tarif.

Příklady výpočtu pojistného:

Klient (40 let) z Prahy, roční nájezd do 5 000 km, dříve 4 716 Kč, nyní 2 336 Kč
Klientka (35 let) z Chlumce, roční nájezd 7 500–10 000 km, dříve 2 826 Kč, nyní 2 191 Kč

Segmentaci klientů podle najetých kilometrů už používají některé pojišťovny na českém trhu (UNIQA, Kooperativa), ale nejde při určení ceny pojištění o tak významný parametr jako u nového pojištění od Allianz. Změna pohledu na rizikovost klientů s ohledem na počet ujetých kilometrů je zcela určitě krok správným směrem a v budoucnu to jistě bude jeden z nejvýznamnějších parametrů určujících cenu.

Allianz cílí svou nízkou cenou na velmi zajímavý segment klientů, protože téměř 50 procent řidičů v České republice najede ročně méně než 10 000 kilometrů.

V případě, že máte o sjednání pojištění zájem, kontaktujte svého finančního poradce.

Autor: Kamil Durčák, analytik Swiss Life Select

 

Pro více informací nás kontaktujte.