Jak poznáte kvalitní finanční poradenství?

Návrat na Newsletter Listopad 2015

V České republice má státní licenci k poskytování finančního poradenství více než 150 000 lidí. Je to vysoké číslo, těžko srovnatelné s jakoukoli jinou zemí na světě. Je jasné, že kvalita těchto „poradců“ je v naprosté většině žalostná a jediné, co mohou klientovi nabídnout, je spolehlivá cesta k budoucím problémům.

Jak však odlišit kvalitu od katastrofy? Na první schůzce padá vždy neuvěřitelné množství slibů zcela podle hesla: Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají. Budoucnost bývá velmi často jiná.

Jedním ze základních poznávacích znamení je, zda poradce prodává finanční produkt, nebo zda poskytuje službu. Poradce se vždy musí dívat na klienta komplexně. Nelze klientovi prodat jakýkoli finanční produkt, aniž by poradce měl informaci o tom, zda je právě tento produkt pro jeho klienta vhodný. Poradce musí získat od klienta celou řadu informací, aby pro něj mohl připravit soubor finančních produktů, které budou nejlépe odpovídat jeho současné životní i finanční situaci.

Není možné klientovi doporučit dynamickou investici, pokud on investuje právě teď své veškeré prostředky. Je zřejmé, že pokud je klientem rodina, která chce svoje těžce vydělané celoživotní úspory investovat do čínského akciového trhu, tak poradce musí zasáhnout a navrhnou zcela jiné rozložení struktury aktiv.

Pokud klient poptává hypotéku, je povinností finančního poradce vyřešit i pojištění nemovitosti a také pokrýt možné budoucí výpadky v příjmu rodiny. Poradce musí umět vysvětlit, jaká rizika v budoucnu hrozí, a navrhnout jak se proti těmto rizikům zabezpečit. Jde zejména o smrt hlavního živitele rodiny nebo vážnou nemoc.

Dokonce ani u tak jednoduchého produktu jako je třeba penzijní fond, nelze postupovat cestou klient to chce, tak to klient dostane. Poradce musí zjistit, kolik peněz bude klient do penze potřebovat, jakým nejlepším způsobem těchto úspor dosáhnout, a také si musí zjistit, zda jeho klient již nyní nepostupuje nějaká jiná finanční rizika, která by mohla spořící program na penzi naprosto zhatit.

Poradce má prostě za povinnost se na každého podívat z mnohem širšího pohledu než jenom z pohledu uživatele jednoho finančního produktu. Klient má právo od svého finančního poradce požadovat službu finančního poradenství a ne jenom sjednání a podepsání jedné finanční smlouvy. Pokud je výsledkem finančního poradenství sjednání pouze jednoho jediného produktu, tak je to s největší pravděpodobností špatně. V tom případě klienta navštívil zprostředkovatel a ne poradce. A zprostředkovatele už asi nikdo nikdy neuvidí, ten přece již svou práci vykonal. Smlouva je sjednána, tak co dál? Naopak práce finančního poradce podpisy smluv teprve začíná. Život je totiž plný změn.

Autor: Tomáš Rampula, analytik Swiss Life Select

Pro více informací nás kontaktujte.